pridané 19.Oct, 2017 |
autor kralb |
videné 214

Trochu hmlistý ale stále klasika

Datum Vyroby - Nervák (2016)

V kategórií: RECENZIE

Konečne sa ku mne dostal minuloročný počin bardejovskej punk-rockovej stálice DATUM VYROBY, ktorý nesie názov „Nervák“. Je to už štvrtý radový album kapely a v dnešnej dobe už len to stojí za veľké uznanie. Títo frajeríci patria dlhé roky medzi mojich obľúbencov v tomto žánri na domácej scéne, preto majú nastavenú laťku – hlavne skvelým CD č. 2 z roku 2008 „Na vlastné 3ko“ – relatívne vysoko. Možno práve preto budú musieť tentokrát zniesť kritiky o trochu viac :)

Trochu hmlistý ale stále klasika

V prvom rade by som povedal, že DV postupom času troška mäkne, skladby uź neobsahujú šialene rýchle tempá v takom množstve, ako to bolo v minulosti, a hlavne sa tu nachádza možno až priveľa tých pomalších vecí. Rytmicky aj dynamicky je to ale stále veľmi zaujímavé, bicie sú pestré a nápadité, no inak sa hudobne ničoho nového nedočkáme. Rovnako to platí aj o textoch, tématika klasicky rieši sociálno-spoločenské záležitosti, vzťahy a v podstate hlavne pocit jedinca v tejto realite, ktorý by rád to všetko zo seba vykričal. Medzi akoby zbytočné slabiny musím zaradiť aj hlavnú vokálnu linku, kde to miestami intonačne a aj frázovaním škrípe možno viac, ako bolo zvykom.

Celkovo je počúvanie tejto dosky naozaj taký menší nervák – v jednu chvíľu mám pocit, že mi do uší lezie úplny blábol, a na druhý deň sa s tým zobudím v hlave a nemôžem to z nej dostať celý deň. V tom je sila tejto kapely. Hitový potenciál skladieb tam stále rozhodne je, aj keď v rámci „Nerváku“ je ich počet výrazne oklieštený.

Dovolím si krátky komentár ku každej songe samostatne. Album otvára „Stroj času“. Tipický príklad. Na prvé počutia o ničom, neskôr klinec do mozgu, ktorého sa človek len tak ľahko nezbaví. Ako som mal možnosť vidieť, funguje aj koncertne. Príbeh, ktorý pozná väčšina z nás, keď to večer človek preženie a na druhý deň by najradšej všetko vrátil spät. „Príbeh v plechovke“, ďalší mikrosvet, tentokrát ale nie až tak vydarený. Poviem úprimne, že takúto skladbu by som skôr čakal niekde v Zlatej bráne, ako od punk-rockovej kapely. S treťou vecou prichádza naozajstná a asi aj najväčšia hitovka – „Strigy intrigy“ – skvelá melodická záležitosť so spevným refrénom, pojednávajúca o ďalšom jasnom neduhu ľudí – ohováraniu. Na skladbu je natočený aj jednoduchý, ale podľa mňa výborne vymyslený a spracovaný klip. Dobrá voľba. Skladba „Načo?!“, ktorá konštatuje, že človek zožerie radšej tie jednoduchšie veci, ako by sa mal trápiť rozmýšľaním, trpí na slabších slohách, ale má skvelý refrén, ktorý mi dosť pripomína jednu moju staršiu vec – aj preto túto skladbu radím medzi tie vydarenejšie :) Aj „Zajatie“ by som pridalk tým lepším kúskom, skvelý refrén, rytmicky opäť niečo iné. Možno trošku nedotiahnuté do konca. Na pieseň „Cudzí svet“, ktorá album predchádzala, bol taktiež natočený solídny klip. Pekný riff, Wertherovská tématika, ale z nejakého dôvodu medzi mojich favoritov nepatrí. Ďalšia pomalšia „Ľudia“ , rozporuplná vec, fakt neviem posúdiť, či je to šedý priemer, alebo vynikajúci kúsok a to isté platí aj o skladbe „Som späť“. Rozhodne ale opäť skvelo zvládnuté aranže.„Otázky“ s asi najzaujímavejším rifom, ale inak text nedávajúci miestami logiku a falošný dvojhlas v refréne ju zbytočne degradujú.„Európa volá II“ je jediná skladba, ktorá rozoberá širší globálnejší kontext a v podstate spolu s „Nežer mi nervy“ najtvrdšie veci na doske. No a záverečná „Hmlistý svet“ - pre mňa top tohto albumu. Aj keď jej prevedenie opäť miestami trpí na sólo spevovej stránke, klavírny part, text a hlavne celkový aranž je podľa mňa na takej úrovni, že mi pri počúvani miestami naskakujú zimomriavky.Ideálna skladba na uzavretie celej veci, ktorú môžem točiť dookola a stále ma baví.

12 melodických skladieb, v rámci ktorých budete počuť klasiku. A presne preto mám album „Nervák“ rád. Od obľlúbených kapiel totiž nečakám zmenu.Chcem aby zneli tak, ako keď som ich začal počúvať. Aby si kapela jednoducho zachovala svoju tvár. Rozhodne nie je tento album na jedno vypočutie,„Nervák“ je jednou z tých vecí, ktoré treba otočiť viackrát, aby sa človek do toho dostal. Aj keď to zďaleka nie je „Na vlastné 3ko“, stále je to prosto DATUM VYROBY a to je, vážení priatelia, to najpodstatnejšie.

NázovNervák
KapelaDatum Vyroby
Dátum vydaniaJan. 10, 2016